Cara hilang bisul dengan cepat

Bismillah.

Yang kenal aku jangan gelak ok dengan entri kalini. Memang lah nampak lawak tapi niat aku nak tolong orang sebab aku pun baru je lepas kena derita bisul pada awal Februari yang lepas. Ni aku nak cerita pengalaman aku yang kena bisul buat pertama kalinya seumur hidup. Kepada sesiapa yang baca ni yang tengah ada bisul ni, yang search google cara/petua nak hilangkan bisul dengan cepat lah, aku nak bagitau yang aku faham derita seksa nya bisul tu. Dan aku nak tolong korang dengan post ni. Aku harap berkesan lah sebab kadang-kadang lain orang lain jenis kulitnya. 

So aku berjaya atasi bisul aku yang sakit di suatu tempat itu dalam masa 4 hari je. Dan bisul aku jenis yang ada mata kecik kete'ot je, tapi dia punya luaran merah yang bila kita pegang tu keras dia tu besar guli. Cepat je kau membesar nak. Aku rasa sakit awal awal tu ingat takde apa apa lah ingat melecek biasa je. Lepas tu masa first day tu dia punya kawasan merah yg bengkak tu mengeras gila and besar. Hari kedua tu dah keluar dah mata dia warna putih tu. Hari ketiga tu pun dia sama macam hari kedua tadi. Then hari keempat tu dia dah pun pecah. Takde lah pecah boom tu cuma dia macam ada lubang kecik, bila kita picit keluar lah liquid bendalir lendir putih yang dicampur dengan darah. <kotor ye bendalir tu and sangat busuk!

Alternatif aku sendiri sebab bagi aku, baru ada satu je enn so tak kecoh sangat lah jumpa doktor. Tapi aku nasihatkan kalau teruk dia tu besar lebih dari guli tu or memang besar sangat sangat lah bengkak dia tu, tutup phone/ komputer ni, ambik kunci kereta, pergi klinik. Nanti silap haribulan doktor kat klinik tu bagi kau surat kena admit masuk hospital kahkahkah. Bedah bisul kau korek tempat tu sampai berlubang. Ok so aku punya bisul haritu minor lah. 

Mula mulanya aku, search google dulu nak cari cara cara hilangkan bisul ni lah. Macam macam weh. Sampai 5 jam aku search google je nak cari cara yang betul. Banyak sangat lah petua sampai taktau nak pilih yang mana. Nak cari bahan dia takde kat rumah pulak. So apa yang aku buat akhirnya....

Aku pergi farmasi tanya akak farmasi yang ramah tu ada tak ubat untuk hilang bisul ((aku cakap perlahan je sebab malu pulak.. 'bisul' kan. nampak macam kita ni pengotor beno)) Lepas tu akak tu tanya bisul jenis macam mana dah ada mata ke tak ada mata. Aku cakap lah yang tengah membesar. So then dia bagi kat aku ubat ni.......


Ubat ni aku sapu 3 kali sehari dekat tempat tu. Bubuh banyak sapu pusing bulatan. Masa sapu tu selawat lah sikit. InsyaAllah kurang. Lepas sapu tu jangan lupa basuh tangan! Tu penting ok. Jaga kebersihan. Haa pada masa yang sama aku makan ubat ni jugak...



Ubat tahan sakit tu aku makan sekali je time terasa sakit gila. Lepas tu lega sikit... kotttt....... ubat bengkak tu pun aku baru makan 3 biji je hehe. Ni macam sampingan je lah. Tapi yang penting sapu tu.

Masa dalam tempoh 4 hari tu, aku sangatlah menjaga kebersihan tau. Tempat tidur aku, aku tukar semua cadar, bantal lah, basuh selimut lah. Sebabkan katil aku sebelah tingkap je, so langsir tingkap pun aku tukar baru. Nak elak bakteria lah katakan. Dah macam tu pakaian pun semua jangan pakai baju/seluar/spender yang sama je sehari tu lah ok.. Mandi pun. Walaupun tak pergi mana mana, tak berpeluh, terperuk dalam aircond lah, makna kata tak berpeluh langsung lah, aku mandi dekat 3-4 kali sehari and guna sabun anti-bacterial sabun tempat tu gila-gila tonyoh tonyoh. Series ni. Tapi motif aku sebenarnya nak cakap jaga kebersihan lah tu yang penting.

Masa pecah tu apa aku buat? Aku tak sentuh guna tangan langsung. Tp dekat sebelah katil, aku akan sedia kan cotton buds and tisu yang banyak. Biarkan tempat tu diexposed sikit. Bila dia pecah, melalui satu lubang kecil tu, aku picit beralaskan tisu and lendir dia tu start mengalir sikit sikit. Sakit woo tp tahan jer. Aku guna cotton buds untuk lap lendir dia keluar. Hampir satu bekas cotton buds tu habis lah sbb lap je. Sampai lah dia mengempis. Walaupun dah kempis nipis tipis still jugak sapu cream tu ok. 

Masa hari keempat tu, aku bangun tengok tengok dia dah kempis. Aku picit tu pun masa malam ke tiga tu. So benda ni sebenarnya depends dgn jenis kulit orang jugak ok. Yang penting jaga kebersihan je lah.

So aku harap tu membantu jugak lah ye :D

Tu je lah. Hm pls jangan gelak kawan kawan saya. Niat aku nak tolong orang je ni......


-velo